Yleistä
Palvelupaketit muodostavat kohteen yksilöllisen huolto- ja hoitotoiminnan palvelukuvauksen. Paketit kopioidaan kohteille palvelukirjastosta, jonka jälkeen tehdään kohdekohtaiset muutokset.
Palvelupakettien luokitteleminen huoltotehtävän tyyppien mukaisella luokittelulla helpottaa tiedon hakua sekä raportointia merkittävästi. Huoltokalenterin sisältämiä tehtäviä voivat olla mm:
- Jätevesi- ja öljynerotinkaivojen yms. tarkastus
- Keittiön poistokanavien nuohous
- Keskijännitejärjestelmän kunnossapito
- Kompensointien tarkastus ja huolto
- Kylmälaitetarkastukset ja -huollot
- Käsisammuttimien tarkastus
- Maadoitusjärjestelmähuolto
- Määräaikaistarkastus
- Nosto-ovet, nosturit ja hissit; tarkastus ja huolto
- Paineilmalaitteistotarkastukset
- Paloilmoitusjärjestelmän määräaikaishuolto
- Purunpoistojärjestelmätarkastukset ja -puhdistukset
- Rasvakanavatarkastukset ja -puhdistukset
- Savunpoistojärjestelmän määräaikaishuolto
- Sprinklerijärjestelmän määräaikaistarkastus
- Suurjännitekojeiston määräaikaishuolto
- Turvavalaistusjärjestelmien määräaikaishuolto
- Pihaleikkivälineiden tarkastus
- Varavoimalaitehuolto
- Väestönsuojan tiiviyskoe
Kun kiinteistöpalveluita hankitaan ulkoiselta palveluntuottajalta, tulee sopimuksen palvelukuvauksen mukaiset tehtävät muodostaa palveluun kuitattaviksi palvelupaketeiksi.
Asiakasorganisaation tuottaessa itse omistamiensa kohteiden kiinteistöpalvelut, huolehditaan kaikkien eri osapuolten riittävän aktiivisesta järjestelmän käytöstä.
Huoltohistorian kannalta tärkeät kirjaukset tulee korostaa, ja siten turvata tehokkaampi tiedon jakaminen eri käyttäjien välillä. Korostettavista kirjauksista tulee sopia ylläpito-organisaation henkilöiden kesken. Esimerkkinä korostettavasta kirjauksesta voidaan pitää lisälaskutuksen aiheuttavaa merkintää.
Kirjaaminen
Kohteen kiinteistöhoitajat seuraavat rakennuksille ja tonteille kohdennettuja palvelupaketteja. Pakettien sisältämien huoltotehtävien, eli palvelutuotteiden, tarkemmat suoritusohjeet on luettavissa tuotteiden kuvaus-, työohje- sekä tarkenne-kentistä. Kohdekohtaiset ohjeistukset esitetään aina tarkenne-kentässä. Kuvaus- ja työohjeet ovat organisaation yleisiä ohjeita. Kun kohteen kiinteistöhoitaja on suorittanut huoltokalenterissa esitetyn tehtävän, kuitataan palvelupaketti järjestelmään. Erityisen tärkeää kuittauksen yhteydessä on kirjata kommenttikenttään:
- havaitut ongelmat tai epäkohdan tarkka fyysinen sijainti
- rikkoutuneet kalusteet, varusteet ja laitteet
- turvallisiin olosuhteisiin vaikuttavien asioiden havainnointi.
- mahdollisesti tapahtuman tarkka ajankohta tai kesto
- riittävän tarkka sanallinen kuvaus tapahtumasta.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.