Palvelutuotekirjastoja hallitaan Hoito ja huolto – valikon alta löytyvän Palvelutuotekirjastot – valinnan takaa löytyvillä työkaluilla.
Palvelutuotekirjaston hallinta alkaa valitsemalla Palvelutuotekirjasto, jota ryhdytään käyttämään. Esimerkkiorganisaatiolla on valittavissa vain KH-nimikkeistö – niminen palvelutuotekirjasto.
Samassa näkymässä voidaan myös luoda uusi palvelutuotekirjasto painamalla vihreää plus-painiketta. Palvelutuotekirjastojen nimiä voidaan myös muokata ja kirjastoja voidaan poistaa tarvittaessa.
Palvelutuotekirjaston valinnan jälkeen voidaan ryhtyä luomaan tuotekirjastoon tarvittavia nimikkeitä, kuten Palvelutuotteita, Palvelusalkkuja sekä Huoltotehtävän tyyppejä.
Huoltotehtävän tyyppejä käytetään palvelupaketeissa kertomaan minkä tyyppisiä tehtäviä palvelupaketti sisältää. Uusi huoltotehtävän tyyppi luodaan painamalla vihreää plus – painiketta.
Huoltotehtävätyyppien nimiä voidaan muokata sekä turhia nimikkeitä voidaan poistaa hallintopainikkeilla.
Palvelutuotteet – välilehdellä luodaan palvelutuotteita. Palvelutuotteita vaaditaan palvelusalkkujen palvelupaketteihin.
Mikäli palvelutuotekirjasto on kopioitu Buildercomin kirjastosta, on palvelutuotteita jo olemassa, mahdollisesti laajastikin. Esimerkkikuvassa näkyvät palvelutuotteet liittyvät kiinteistönhuollon nimikkeistöön.
Uusia nimikkeistöjä voidaan luoda vihreää plus – painiketta painamalla. Ylimääräisiksi jääneitä nimikkeitä voidaan poistaa punaisella rasti – painikkeella. Palvelutuotteet järjestyvät ensisijaisesti koodin perusteella järjestykseen.
Kun luotu nimikkeistö on valittuna, ruudun oikeaan laitaan avautuu lomake, jossa voidaan määritellä palvelutuotteelle tarkempi kuvaus sekä mahdollisia työohjeita. Palvelutuotteen nimeä sekä koodia voidaan muokata samaisesta lomakkeesta.
Kun Palvelutuotteet sekä Huoltotehtävän tyypit ovat täydennettynä, voit ryhtyä muokkaamaan Palvelusalkkuja.
Palvelusalkkujen näkymässä on kaksi eri ikonia: Lippu-ikoni tarkoittaa väliotsikkoa ja salkku-ikoni varsinaista palvelusalkkua.
Väliotsikoilla voidaan jäsennellä palvelusalkkuja tahdotulla tavalla. Esimerkissä palvelusalkku Peruskohteen huolto-ohjelma on Kiinteistönhoidon salkut – nimisen väliotsikon alla.
Oikealle avautuvaan lomakkeeseen voidaan syöttää väliotsikolle tarkempi kuvaus.
Palvelusalkun lomake näyttää tältä:
Palvelusalkun lomakkeelta pääset muokkaamaan tai lisäämään palvelupaketteja ja
tarvittaessa kopioimaan palvelupaketteja kohteille painamalla Palvelupaketit – painiketta. Palvelupaketit – näkymässä voidaan luoda uusia palvelupaketteja sekä muokata olemassa
olevien palvelupakettien tietoja ja muokata mm. tehtävien toistuvuuksia.
Valitsemalla Uusi palvelupaketti – painikkeen pääset luomaan uuden palvelupaketin. Painikkeen painamisen jälkeen oikealle avautuu uuden palvelupaketin lomake.
Uudelle palvelupaketille määritellään ensin pääryhmä aiemmin luotujen palvelutuotteiden pääryhmien mukaisesti.
Seuraavaksi paketille kirjoitetaan nimi.
Huoltotehtävän tyyppejä voidaan valita yksi tai useampi. Valinta tehdään aiemmin luoduista huoltotehtävän tyypeistä.
Palvelupakettiin merkitään seuraavaksi lisätiedot, mahdollinen linkki ulkopuoliseen järjestelmään tai ohjeisiin sekä määritellään suorituskuittauksen tarve ja tehtävän toistuvuus.
Tehtävän toistuvuuksiin on useita eri vaihtoehtoja. Valinnat vaikuttavat tehtävien luontiin huoltokalenteriin sekä niiden näkymiseen huoltokalenterinäkymässä.
Tarvittaessa – toistuvuus mahdollistaa paketin kuittaamisen tarvittaessa. Tällä toistuvuudella merkityt huoltotehtävät tulevat erilliselle riville, josta ne voidaan kuitata tarvittaessa. Uusi tehtävä generoituu, kun edellinen tehtävä on kuitattu.
Säännöllinen toistuvuus – mahdollistaa tehtävän muodostamisen jatkuvasti tietyssä jaksossa. Esimerkkikuvassa tehtävä toistuu huoltokalenterissa joka 2. viikko. Valittavissa ovat viikot, kuukaudet sekä vuodet.
Epäsäännöllinen toistuvuus mahdollistaa tehtävän muodostumisen epäsäännöllisesti. Mahdollisia asetuksia ovat viikonpäivät, viikot numeroittain tai kuukaudet.
Suorituskausi – valinnalla voidaan määritellä aikaväli, jolloin tehtävä voidaan kuitata.
Määräaikainen toistuvuus mahdollistaa tehtävien muodostumisen tiettyinä viikonpäivinä määriteltyjen aikavälien aikana. Esimerkissä huoltokalenteritehtävä muodostuisi maanantaisin sekä perjantaisin aikavälein 1.5 – 31.5 ja 1.7. – 15.7.. Väliin jäävällä 1.6. – 30.6. aikavälillä ei tehtävä muodostu lainkaan.
Kun palvelupaketin kaikki tiedot ja toistuvuus on täydennetty, voidaan tehtävä joko tallentaa sellaisenaan painamalla Tallenna – painiketta tai palvelupakettiin voidaan lisätä palvelutuotteita.
Palvelutuotteet lisätään paketille Palvelutuotteet – välilehdellä.
Lisää palvelutuotteita – painike avaa valinnan, jossa valitaan palvelutuotteet luodulle palvelupaketille. Tuotteita voidaan valita useita ja ne kaikki liittyvät luotuun palvelupakettiin.
Palvelutuotteiden lisäämisessä on myös hakutoiminto, jolla voidaan hakea palvelutuotetta luotujen palvelutuotteiden seasta.
Lisää – painike tallentaa valinnat. Uusi palvelupaketti liittyy heti salkun palvelupaketteihin. Vihreä ikoni on linkki ulkopuoliseen sivustoon.
Kun muokkaukset paketteihin ovat kunnossa, voit painaa Takaisin salkkulistaukseen – painiketta päästäksesi takaisin palvelusalkkujen listaukseen.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.