Tarkastuksien tekeminen vaatii haluttujen tarkastuspohjien käyttöönottoa projektitasolla. Tarkastuspohjien asettaminen projektille onnistuu Työmaan toiminnot -valikosta, jossa Tarkastukset -otsikon alta valitaan Asetukset. Tarkastuspohjien valinta ja asetuksien hallinta vaatii käyttäjältä projektin tarkastusten muokkausoikeudet.
Asetukset (Tarkastuspohjien valinta projektille)
Tarkastuspohjia saa lisättyä projektille Asetukset -välilehdeltä. Liitä tarkastuspohja -painikkeella avautuu valintalista, josta haluttu pohja valitaan projektille käyttöön. Valittavissa olevat pohjat tulevat asiakasorganisaatiolla käytössä olevista tarkastuspohjista ja pohjia sekä niiden sisältöä hallitaan organisaation pääkäyttäjän toimesta. (Huom! Mikäli valintalista on tyhjä, tarkoittaa se sitä, että organisaatiolle ei ole perustettu vielä yhtään tarkastusasiakirjapohjaa).
Tarkastuspohjan valinnan jälkeen esiin avautuu lisävalintoja, tarkastuspohjan ominaisuuksien mukaisesti. Mikäli valitulla tarkastuspohjalla on päällä asetus Sijaintilista käytössä, tulee pohjalle valita sijaintilista (pakollinen valinta) valintalistasta. Mikäli pohjassa hyödynnetään Vastuutaho -kenttää, niin pohjalle on valittava vastuutaho (pakollinen valinta). Jos valitussa tarkastuspohjassa on edellä mainittuja ominaisuuksia, eikä projektille ole vielä kyseisiä listoja luotu (valintalistat tyhjiä), eteenpäin päästääkseen tulee projektin tarkastusten asetuksissa käydä lisäämässä ensin vähintään yksi Sijaintilista ja/tai Vastuutaholista (katso alempana kohdat Sijaintilistat ja Vastuutahot). Oletussijainti -valinta tarkoittaa, että järjestelmä valitsee tarkastuksen aloituksessa ensimmäisen sijaintilistan sijainnin automaattisesti eikä käyttäjä voi valita sijaintia tarkastuksen aloituksessa. Julkinen -valinnalla on mahdollista laittaa mittaustyyppien tulosten yhteenvedot näkymään kaikille projektin käyttäjille etusivun Yhteenveto -widgettiin.
Kun lisäys on tehty, kyseinen tarkastuspohja on käytettävissä projektilla, ja käyttäjät joiden käyttöoikeusrooli mahdollistaa tarkastuksien tekemisen, pääsevät tekemään tarkastuksia. Projektilla voi olla samanaikaisesti useita eri tarkastuspohjia.
Tarkastuspohjan poistaminen projektilta onnistuu valitsemalla ensin halutun tarkastuspohjan ja sen jälkeen Poista -painike. Mikäli projektilla on kyseistä tarkastuspohjaa hyödyntäviä keskeneräisiä tarkastuksia, niin ne on kuitattava, ennen kuin poistaminen on mahdollista. Tarkastuspohjan asetusten muokkaus onnistuu valitsemalla halutun tarkastuspohjan ja Muokkaa -painikkeella pääsee tekemään halutut muutokset (esim. sijaintilistan vaihtaminen).
Sijaintilistat
Sijaintilistat -välilehdellä pystyy lisäämään projektille sijaintilistoja esimerkiksi eri tarkastustyyppejä varten. Tarkastuspohjalla voi olla päällä asetus Sijaintilista käytössä, jolloin tarkastuspohjaa ei voi valita projektille ilman yhtään sijaintilistaa. Sijainteja käytetään kohdistamaan tarkastuksia tiettyihin sijainteihin (esimerkiksi 1.kerros).
Uuden sijaintilistan saa lisättyä Sijaintilistat -välilehdellä klikkaamalla + painiketta, jonka tietoja pääsee muokkaamaan Sijaintilistan tiedot -osiossa.
Sijaintilistalle annetaan Nimi ja tarvittaessa Kuvaus. Sijainteja saadaan lisättyä ja muokattua sijaintilistan tiedoissa Sijainnit -osiossa + painikkeella. Sijaintilistalla tulee olla vähintään yksi sijainti, jotta sitä voi hyödyntää. Sijaintilista voi olla hierarkkinen, eli sijainneille on mahdollista luoda alisijainteja. Näiden lisääminen tapahtuu sijainnin kanssa samalla rivillä olevasta + painikkeesta. Voit muuttaa sijaintien järjestystä listalla nuolipainikkeilla. Sijainteja on mahdollista myös poistaa, mikäli sijaintia ei ole vielä käytetty yhdessäkään tarkastuksessa. Kun halutut sijainnit on lisätty, voit tallentaa listan Tallenna -painikkeella. Peruuta -painikkeella voit poistaa tallentamattoman sijaintilistan.
Projektille luotuja sijaintilistoja voi muokata jälkikäteen, joten sijainteja on mahdollista täydentää projektin edetessä. Sijaintilistan saa myös poistettua, mikäli se ei ole käytössä kuittaamattomalla tarkastuksella. (Huom! Mikäli organisaatiolla on otettu käyttöön pohjakuvaan piirtotoiminto ja valittu tarkastuspohja käyttää toimintoa, niin pohjakuvien valitseminen sijainneille tapahtuu tässä artikkelissa olevan Pohjakuvat osion mukaisesti.)
Vastuutahot
Vastuutahot -välilehdellä pystyy luomaan vastuutaholistoja vastuuyrityksistä tarkastusten havaintojen käsittelyä varten, mikäli projektilla käytettävissä tarkastuspohjissa on käytössä vastuutaho -kenttiä. Vastuutaholle lisätään sähköpostiosoitteita, joihin mahdolliset korjattavat puutteet osoitetaan ja lähetetään tiedoksi ja käsiteltäväksi (esim. Pääurakoitsija, aliurakoitsija ja sivu-urakoitsija). Vastuutaholistoja voi olla projektilla useita.
Uuden vastuutaholistan saa lisättyä Vastuutahot -välilehdellä klikkaamalla + painiketta. Tietoja pääsee muokkaamaan Vastuutaholistan tiedot -osiossa.
Vastuutaholistalle annetaan Nimi ja tarvittaessa Kuvaus. Vastuutahoja lisätään listalle Vastuutaholistan tiedot -osiossa + painikkeella. Uudelle vastuutaholle annetaan avautuvassa ikkunassa nimi (esim. yrityksen nimi, pääurakoitsija, sivu-urakoitsija tms.) ja painetaan OK. Lisättyihin vastuutahoihin lisätään tämän jälkeen yhteystieto tai yhteystiedot kunkin vastuutahon Lisää uusi tai Liitä projektilta -painikkeilla. Lisää uusi -painikkeella syötetään avautuvaan Lisää kontakti -ikkunaan Etunimi, Sukunimi ja Sähköpostiosoite manuaalisesti, eikä kontaktilla tarvitse olla omia BEM-tunnuksia. Liitä projektilta -painikkeella voidaan vaihtoehtoisesti valita kontakti projektissa mukana olevista käyttäjätunnuksista, valitsemalla haluttu vastuutahon yhteyshenkilö avautuvasta listasta (voi valita useamman kerralla). Listaa voi suodattaa käytettävissä olevilla hakutoiminnoilla. Manuaalisesti luotua yhteystietoa voi muokata Kynä -painikkeella, mutta projektin käyttäjistä valittujen henkilöiden tietoja ei voi muokata. Kun vastuutaho tai tahot on syötetty, voidaan lista tallentaa Tallenna -painikkeella.
Vastuutahoja voi muokata ja täydentää jälkeenpäin. Eli jos esimerkiksi urakoitsijan yhteyshenkilöihin jne. tulee muutoksia projektin aikana, vastuutaholistat kannattaa pitää ajan tasalla, jotta mahdolliset tarkastusten puutteet ohjautuvat oikeisiin osoitteisiin.
Pohjakuvat
Mikäli organisaatiolla on käytössä projektin tarkastusten pohjakuvaan piirtämistoiminto, niin asetuksissa voidaan määrittää sijaintikohtaiset pohjakuvatiedostot. Pohjakuvien valitseminen tapahtuu asetuksissa Pohjakuvat -välilehdellä.
Sijaintilistan valinnan jälkeen sijainnit aukeavat näkyviin ja niille voidaan lisätä Toiminnot -sarakkeen Kynä -painikkeesta haluttu pohjakuvatiedosto. Painikkeesta avautuu pohjakuvan valintadialogi, jossa Valitse pohjakuva -painikkeella pääsee etsimään halutun pohjakuvan. Näkyviin avautuu projektin hakemistopuu, jossa valitaan kansio, missä haluttu pohjakuva sijaitsee (tyhjät kansiot saa piilotettua näkyvistä Silmäpainikkeella). Kansioissa näytetään vain pdf-tiedostot, sillä muita tiedostomuotoja ei pohjakuvatoimintoon voi asettaa. Mikäli haluttu tiedosto ei ole vielä projektissa tallennettuna, niin pohjakuvatiedoston (pdf) voi lisätä projektille myös tässä vaiheessa Lisää tiedostoja -painikkeella, jolloin tiedosto tallentuu samalla projektille.
Halutun kuvan valinnan jälkeen hyväksytään valinta OK-painikkeella. Valittu pohjakuvatiedosto näkyy nyt sijainnilla (valitun kuvan voi avata/ladata tarkasteltavaksi tiedoston nimeä klikkaamalla) ja tiedostosta näytetään sen kansiopolku, kuvaus, versio, version lisäyspäivämäärä ja version kuvaus. Poista pohjakuva -painikkeella voidaan poistaa sijainnin aktiivinen pohjakuvatiedosto ja valita uusi, esimerkiksi jos kuvaa on päivitetty uudempaan versioon.
Mikäli Pohjakuvat välilehdellä sijaintiin on jo valittuna pohjakuva, niin Pohjakuva käytössä -kenttä näyttää arvoa Kyllä ja valintadialogissa (Kynä-painike) näkyy sillä hetkellä valittuna oleva pohjakuvatiedosto, josta sen pääsee vaihtamaan tai poistamaan.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.